lørdag 8. oktober 2016

Buksbom.

Buksbom-buxus sempervirens.

               
Eviggrønn-brukt i mange hundre år, og da først og fremst i typiske renessansehager og strengt utformede hageanlegg. I den senere tid har den også blitt populær i Norden.

Lav hekk, kantvekst, og som frittvoksende busk.Benyttes som formklipt, kuleformet er mest vanlig. Trives på lett skygget til lys og solrik plass.På senvinteren bør de dekkes med strie slik at ikke bladene tørker ut i den sterke solen. Det har ikke jeg gjort. Er det mye sol dusjer jeg de jevnlig med en lett dusj.

Buksbom er lett giftig,og kan ha en ubehagelig duft. Duften er mest intensiv under beskjæring.Dekorativ i hagen, og gnagere og rådyr skyr dem.De vokser sent, og bør stusses 2-3 ganger i året. Jeg har nå 19 stk. Så det er litt av en jobb. Jeg ser frem til de blir litt større.

Den nifse svampe sykdom-Cylindrocladium buxicola.Jeg har hatt 2 planter som jeg har kastet. Dette skjedde for et par år siden, og jeg har ikke merket noe mer.

 
Buxus-Sempervirens.Sempervirens betyr alltid grønn. Jeg er veldig glad i buksbomene mine.

Ha en fin helg.
Hanne-lise.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar