mandag 17. desember 2018

En uke til julaften...

God mandag ettermiddag.
Ute er det mildt og det regner litt. Utover i uka er det meldt kaldere og kanskje skal vi få en hvit jul. Det er nokså sjelden her.
Fruen pynter til jul.Har moderert meg med årene og mye har barna fått. Før var jeg helt håpløs. Hadde til og med nisser på dolokkene, noe som jeg også ble mobbet litt for. Har også bakt og lagt julegodt. Koser meg. Ifjor ble julen tilbrakt på sofaen på grunn av prolapsen. Kanskje derfor jeg koser meg ekstra i år.


Adventskransen er enkel i år. Granbar, lerkekvister og kongler.


Min barndoms jul. Tenk at slik en liten ting kan bety så mye. Da vi delte boet etter våre foreldre hadde alle lyst til å ha denne. Heldigvis havnet den her hos meg. Den nissen som opprinnelig var her er borte. Jeg har satt en ny. Nissen hadde en snor som gikk opp til klokken og det var gøy å ringe med den. Som jentunge var jeg helt betatt.
Selv om jeg har gitt bort noen nisser er det en del igjen.

Tallerkenhylla på kjøkkenet. Disse fatene har vi arvet, og her står også små juleting som barna lagde da de var små.
Julekrybba har fulgt meg i mange år. Både barn og barnebarn har og er opptatt av den og det lille Jesusbarnet i krybben. Vårt minste barnebarn har mange gode kommentarer, og det er ikke alltid like lett å holde seg alvorlig. Slik som denne kommentaren da han lekte med krybben. Mor, hvem klippet navlestrengen på Jesus da han ble født. 


Og høyt i toppen den blanke stjerne heter det i julesangen. Denne er ikke så blank, men var den første julestjernen mine foreldre hadde på juletreet etter at de giftet seg.
Ønsker dere en fin kveld.
Hanne-Lise.

13 kommentarer:

  1. Koselig å pynte til jul, holder på her også. Koselig å skimte boken min også, ellers forstår jeg at du ble ertet for nisser på dolokket, det har jeg aldri sett :D Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Hei Ingeborg.
    Boken din ligger lett tilgjengelig slik at det er lett å slå opp i den. Koselig å pynte. Det blir tomt når alt skal bort over nyttår.
    Fin kveld til deg også.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. HEi Hanne-Lise

    Jamen sikken du julehygger - godt du er frisk i år!

    Ha en dejlig uge:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Jeg liker å pynte. I år skal jeg ikke ha noen prolaps.
      Fin uke til deg også.
      Hanne-Lise.

      Slett
  4. Hei Hanne- Lise
    Ja, det er utrolig hva en husker fra barndommens jul. Vi hadde også noe lignende pynt hjemme hos meg. Barn har mange gode kommentarer.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      En husker mye selv om man er kommet opp i årene.
      Fin dag til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  5. Godt du ikke skal ligge på sofaen i år, men kan nyde synet af al din julepynt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie.
      I år skal jeg ikke ligge på sofaen. Skal kose meg med julen i år.
      Fin dag til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  6. Hej Hanne-Lise!
    Så trevligt att plocka fram saker som man minns från förr, den Julstjärnan är fin. Nu har vi snö, så det har blivit riktig Julstämning.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Selv om smaken forandrer seg opp gjennom årene, er det moro å plukke frem disse tingene år etter år. Det er meldt at vi skal få hvit jul her også.
      Fin dag til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  7. Ja julen nærmer seg med stormskritt, så mye fin julepynt du har og glede deg over.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  8. Hei Randine.
    Koselig du synes det. Det blir tomt når alt skal bort over nyttår.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  9. Det ser så koseligt ud altsammen - godt at du har energi og lyst til at pynte rigtigt op til jul med de fine sager.
    klem

    SvarSlett