mandag 19. august 2019

Det er høst.....

I dag har det vært sol, men som det har blåst. Hvis en ikke var i sola var det kaldt. I ettermiddag kom det en skikkelig regnbyge med torden. Det har vært mye styrtregn i helga som har gått ut over hagen. Været rår vi ikke med. Får håpe vi kan få noen varme dager nå i slutten av august.


Dahliaene blomster en etter en.
Her dahlia Vanessa.
Dahlia Beya x Cicek.

Buddleja"White Profusian".
Den hadde blitt ganske høy. Så etter uværet i helgen lå den nesten helt flat over på naboens eiendom. Da var det bare å klippe den ned.
Denne klarte seg bra.
Hibiskus- syrisk rose.

Den nederste delen er blå. Greit med to farger. Da jeg kjøpte den for flere år siden var den ca 20 cm. Nå er den et lite tre på 2,5 m. Pluss at humlene er glad i den.
Noen blomster på hostaene klipper jeg av mens andre får bli.
Hosta-Yellow Red Stepper.
Denne har jeg ikke navnet på. Kaller den bare for minihosta. Blir ca 10 cm høy.
Gjenbruk. Da har vi fått fontenen som står utenfor hagestua. Mangler bare noen stein til å ha i bunnen. Vi hadde en liten tønne nede i boden. Den ble fikset på og satt på en pumpe som vi også hadde fra før. Koselig å høre lyden av rennende vann når vi kommer ned trappa.

Echinacea "Pink Double Delight".
Her er det igjen ryddig etter uværet i helgen.
Liljen Stargazer var den eneste liljen som klarte seg, men den lå nesten i bakken. Den ble klippet og satt i buketter sammen med buddleja. Nå lukter det godt i hele huset.  Nå har det blitt sent og jeg ønsker dere fortsatt god uke.
Hanne-Lise.

10 kommentarer:

  1. Her har vi også ruskevær og det begynner å bli litt høstlig. Flotte Dahlia og hvit Sommerfuglbusk, det har jeg ikke sett før.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randine.
      I dag skinner solen. Iallefall foreløpig. Hvit sommerfuglbusk fikk jeg ikke mye glede av i år.
      Ha en god dag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  2. Hei Hanne-Lise

    Ja, det lader til at hele norden har høstligt vejr - men men jeg tror på masser af gode dage endnu!
    Og det ser da helt godt ud på dine billeder:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Det får vi håpe på. Det har vært et skikkelig ruskevær de siste dagene.
      Ha en god dag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  3. Hej Hanne-Lise!
    Dagen börjar med sol, så fint, men rätt som det är kommer regnet.
    Så fint med en fontän, har spanat in något liknande, men inte hittat ännu. Har en liten Hosta som heter Mouseears, som är liten och söt.
    Hibiscusen är så fin.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Fontenen er jeg fornøyd med. Bra med gjenbruk. Jeg har notert meg navnet på hostaen.
      Ha en god dag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  4. Hei Hanne-Lise

    Ja, regn har det kommet nok av nå. Vi fikk 40 mm sist helg, og hagen ser så pjuskete ut nå. Vakker syrisk rose. Den har jeg så lyst til å prøve, men er usikker på om den overlever her.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Det har kommet mye her også. Blomstene på både roser og liljer gikk. Ikke alltid lett å være hageeier.
      Ha en god dag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  5. Du har fortsatt mye spennende. Hva er den lilla klatre/hengeplanten på bildet over sommerfuglbusken? Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Fin buket der kom ud af blæsevejret!

    SvarSlett