lørdag 14. september 2019

Storm på vei...

God lørdag.
Våknet til strålende sol. Etterhvert er det blitt overskyet og det blåser opp.
I morgen er det meldt stiv kuling opptil liten storm. Trekket på paviljongen er tatt ned og det ryddes litt.
Et av våre barnebarn er i Danmark og spiller håndball. Han er 12 år og synes håndball er gøy. Nå ser det ut til at ferjene blir innstilt i morgen. Ser ut til de får litt lengre tid i Danmark enn planlagt. Det synes nok ungene iallefall er bare gøy.


Den siste liljen i blomst.
Skyggelilje- Tricyrtis hirta.

Den er nydelig og lyser godt opp i skyggen hvor ikke mye blomstrer.
Siste blomstring nærmer seg på sommerblomstene. Har ikke hatt hjerte til å kvitte meg med de enda.

Skal det være litt laurbær
Eller kanskje nyper. 
Blodtoppen er uvanlig høy i år.

Stormarikåpe- Alchemilla mollis ble klipt ned etter første blomstring. Den kvitterer nå med litt blomstring igjen.
Kongebregne- Osmunda regalis.
Palmen Corolyline.
Foran heuchera- Green spice.
Fruens rygg er ikke god. Holder meg mye på sofaen og hinker litt rundt. Håper at det snart gir seg.
Ønsker alle en fortsatt god helg.
Hanne-Lise.

22 kommentarer:

  1. Hei Hanne- Lise
    Nydelige skyggeliljer! De har jeg for første gang i år, og de står faktisk i ren skygge. Ja, i morgen skal det blåse kraftig selv her i innlandet. God bedring med ryggen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Den skal stå i skyggen .
      Enormt som det blåser her.
      Takk for omtanken.
      God søndag. Hanne-Lise.

      Slett
  2. Ja, nå gir høsten kraftig beskjed om at den er i anmarsj. Vi slipper unna det verst her øst i denne omgang. Skyggeliljen er så vakker. Vet ikke hvorfor jeg ikke har kommet på å plante den.
    God helg.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke.
      Ja høsten er i anmarsj og det blåser enormt her.
      Skyggelilje er verd å ha i hagen.
      God søndag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  3. Hei Hanne-Lise

    Flot Tricyrtis - den slægt ser man ikke ofte - men den er finurlig og spændende!
    Ærgerligt med ryggen - ja vi må håbe den bliver bedre, godt humøret ikke fejler noget!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Er enig at vi ikke ser den så ofte.
      Smerter i ryggen kommer og går. Noen operasjon får jeg foreløpig ikke.
      Prøver å være positiv.
      God søndag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  4. Hei Hanne-Lise.
    Håper det har gått bra hittil i uværet. Kraftig vind og regn her og, men ikke som hos dere.
    Vakker Tricyrtis! God bedring med ryggen..
    Håper du får en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars.
      Takk for omtanken.
      Her har vi sol, men det blåser enormt. Mannen har ryddet litt, men er også heldig at vi ligger litt i le for vestavinden.
      God søndag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  5. Det var en flott Skyggelilje, den har jeg aldri sett før. Her blåser det også godt.
    God bedring med ryggen.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randine.
      Liljen er kanskje ikke så vanlig.
      Takk for omtanken.
      God søndag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  6. Hej Hanne-Lise!
    Vädret är lite upp och ner. Igår hade vi ett fint soligt väder, idag börjar det med regn. Mina blodtoppar är också väldigt höga i år. Riktigt vacker skugglilja. Hoppas ryggen blir bra snart.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Vi har sol men enorm vind.
      At ryggen blir bedre håper jeg også.
      God søndag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  7. Det blæser ganske rigtigt ktaftigt i dag og suser i træerne. Du må holde dig inde i varmen med den besværlige ryg. Ellers faldt jeg især for de mange bær i laurbærbusken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie.
      Det blåser veldig så det er bare å holde seg inne.
      Mye laurbær ja.
      God søndag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  8. Flott den øverste blomsten, håper alt går bra i vinden hos deg. Har ikke helt bestemt meg for om det blåser skikkelig her i dag, eller om jeg bare tror det fordi værmeldingen har sendt ut farevarsel. Glad jeg ikke er på sjøen uansett. Ha en fin søndag uansett, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg.
      I dag er det ikke noe båtvær. Store bølger i bukta. Det er sjelden
      God søndag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  9. Flott skyggelilje, fint at noe trives i skygge ogs.
    Jeg har aldri klippet ned min Stormarikåpe, men det skal begynne med.
    Som alltid har du flotte dekorasjoner med hvite blomster!
    God bedring med ryggen, Hanne-Lise.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid.
      Takk for omtanken.
      Jeg går litt forsiktig der ute. Får ikke gjort noen ting, men hagen løper ikke av.
      Fin kveld til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  10. Hei!
    Flott før stormen! Utrolig fin skyggelilje! Og laurbær. Får ikke noen av de til å trives. kan ha noe med klimasone å gjøre.
    Håper ryggen blir bedre.
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Hverken liljen eller laurbærbusk synes jeg har vært vanskelig å få til.
      Fin kveld til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  11. Hei Hanne-Lise.
    Jeg har heller ikke hjerte til å kaste sommerblomstene, men nå er det ikke lenge til første nattefrost - så jeg må vel.
    Håper du berget deg gjennom stormen.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena.
      Til morgenen var det 4 grader. Håper de holder til helga da det er meldt "indian summer".
      Vi lå litt i le. Noen potter veltet og mannen hadde ryddet litt inn.
      Fin kveld til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett