fredag 18. august 2017

Det regner og regner.

God fredag. God dag fra regnfulle sørlandet. Jeg har ingen tro på yr lenger. Der står det at vi skal få ganske fint vær, men det regner og regner. Det regnet i hele går, og det skal forsette gjennom helga. Fruen begynner å bli værsyk. Hva gjør fruen når hun begynner å bli værsyk? Jo hun drar på gartneriet. Mannen har fri i dag, så det var bare på med regntøy og avsted bar det. Er litt avhengig av å ha bilen ledig.


Dverggran- Picea glauca "Alberta Globe". Den blir ca 1 m høy. Jeg vil at hagen skal være fin utover høsten og vinteren også. Det kommer jeg mer tilbake til utover høsten. Når alt er til halv pris og mer, er det moro.
Linnaea borealis. Er vintergrønn med hvite blomster i mai/ juni.
Pieris minor. Den er vintergrønn. Blir ca 50 cm høy. Er så lei kattene som graver og gjør fra seg nedover hagegangen. Det ligger mold over alt. Kjøpte 2 av den. Da håper jeg at det blir slutt.
2 store av blodstorkenebb. Flere av de små som jeg kjøpte har råtnet vekk. Geranium sanguineum "max frei".
Stokkrose-Alcea rosea pleniflora. Den er rød.
En ny eføy der den andre gikk. 
Den første rosen på den nyinnkjøpte "Romanze". Det er en buskrose. Og med dette bildet ønsker jeg dere en god helg.
Hanne-Lise.

14 kommentarer:

  1. For en herlig medisin mot værsyke! Den skal jeg adoptere :)

    SvarSlett
  2. Hei Gerd Ellen. Tro meg. Det finnes ikke noe bedre medisin. Nå som prisene er billige, kan en gjøre skikkelig varp. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Hei Hanne-Lise! Det er en velkjent medisin jeg har brukt mange ganger. Flotte planter du fikk kjøpt.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Her i hagen begynner det å bli fullt. Er litt bevisst nå hva jeg er på jakt etter. Burde handle planter på denne tiden når en får så mye igjen for pengene. Fin kveld til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  4. Hei Hanne-Lise

    Halv pris og regn - så er det oplagt at købe nyt!

    Her er vejret meget soligere end prognoserne sagde - helt ok!

    Ha en dejlig helg!

    SvarSlett
  5. Hei Karsten. Kan du ikke sende litt av det ok været hen her?. Lavtrykkene vi nå får skyldes visst en syklon som ligger i den mexikanske gulf. Hørt på maken. Vi kan ikke gjøre så mye med det. Flott lilje i ditt forrige innlegg. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  6. Hej Hanne-Lise!
    Vi har haft regn halva dagen, men har inte tröttnat på det ännu. Det behövs. Att köpa fler växter är inte dumt, fina köp du gjorde.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  7. Hei Marika. Her har det regnet i ett i 2 dager. Og mer skal det komme. Alltid moro å kjøpe noe nytt. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  8. Det er skikkelig synd at store deler av Norge har hatt så dårlig vær denne sommeren! :-( Men det hørtes jo ut som du har funnet en veldig flott kur på værsyken :-) Den Picea Glauca planten din kunne jeg godt tenkt meg jeg også! Jeg har altfor få vintergrønne planter i hagen, så jeg fikk mange fine tips fra dem du har kjøpt deg nå.
    Håper vi alle får en fin og regnfri sensommer og høst! :-D

    SvarSlett
  9. Hei Stein. Jeg har mye vintergrønt. Vil at hagen skal være litt grønn på vinteren også. Det finnes også gress og flere busker som er vintergrønne. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  10. For mye regn er ikke gøy, her har kommet en del men innemellom er det opphold og sol, mest da jeg er på jobb virker det som. Handle er god medisin og nå er det fuktig og lett å plante antar jeg. Liker mer og mer vintergrønne planter :)

    SvarSlett
  11. Hei Mia. Det gjør jeg også. Synes det er viktig med den grønne basisen. Handle er medisin. Særlig nå når det er mye billigere. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  12. Regn hver evig eneste dag også her. Måske skulle jeg følge dit eksempel og tage på plantehandel.

    SvarSlett
  13. Hei Marie. Det synes jeg du skulle gjøre. Tro meg, det hjelper litt. God søndag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett