torsdag 30. april 2020

Som ifjor.....

God torsdag.
Et forfærdelig vær ute. Det blåser veldig og regnet bøtter ned. Vinden kommer fra øst og den er bitende kald. Ikke noe utevær nei.
Ifjor snødde det her den 2 mai. I morgen går vi inn i mai måned. Jeg tror ikke det vil skje i år, men en kan aldri vite. Planter som jeg har satt ut er kommet inn igjen. Det er bare et par innlegg siden jeg skrev at vi hadde full sommer.


Noen av bildene ble tatt for noen dager siden da vi hadde sol.
Kanskje ikke så vanlig i norske hager.
Bergblom-bergenia.

Magnolia Stellata. Nyinnkjøpt og plantet i krukke. Nede ved bassenget er det for det meste grønt på denne tiden. Her er det mye hortensia, roser og sommerblomster som kommer senere. En liten blomst var det på den da jeg kjøpte den.

Ikke så lett å se. Små knopper på Austin rosen Claire. Det var tidlig.
Små blomster på Glechoma.
Jeg har de hengende på terrassen. Klippet kassene ned og satte de til overvintring. Fylt på med gjødsel og jord og de er i full gang igjen..

Bellis perennis.
I dag fyller vårt minste barnebarn 8 år. Kan bare snakke med han over nettet. Trist, men sånn er det.
Ønsker dere en fin dag.
Hanne-Lise.

15 kommentarer:

  1. Usch, det er koldt og vådt i dag. Udplantningsplanterne sætter uden tvivl pris på at komme i ly. Hos os er det trods alt velgørende, at det omsider regner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie.
      For et værfullt døgn vi har bak oss. Det holder litt nå. Ser på yr at varmen kommer igjen til uka. Det liker vi.
      God helg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  2. Hei Hanne-Lise
    Ja, det har vært iskaldt her også i dag med masse vind, og regnet skal komme i ettermiddag/kveld her. Så fin magnolia du har kjøpt.
    Gratulerer med barnebarnet!
    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Det er greit med små trær som vokser i høyden. De tar ikke mye plass.
      8 år. Jammen går tiden fort.
      God helg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  3. hei Hanne-Lise!
    Bergeniablomstene er flott humlemat og
    jeg har en del av dem her hos meg.
    God mai-helg til deg,
    Vigdis

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vigdis.
      Jeg hører det summer der når jeg går forbi.
      God helg til deg også.
      Hanne-Lise.

      Slett
  4. Glechoma kender jeg ikke, men de små blomster ser yndige ud. Du har fundet den rigtige placering til den, for det ser ud til, den får nogle meget lange ranker. Blomstrer den helt til efteråret?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna.
      Jeg oppdaget denne planten for et par år siden.
      Det er første gang jeg ser blomster på den. Hvor lenge den blomstrer vet jeg ikke.
      God helg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  5. Så fin hvit Magnolia du har fått deg til hagen. Bergenia er en fin vårblomst. Her er det også kjølig, men oppholdsvær.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randine.
      Jeg håper den vil trives hos meg.
      Kaldt, men nå er det meldt varmere vær etter hvert.
      God helg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  6. Hej Hanne-Lise!
    Det var kallt här också, men varmt och skönt i växthuset. Passade på att plantera om några perenner. Ser ut att bli lika grått och kallt idag. Min magnolia har fått köldskador, hoppas få se några blommor ändå.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Vi sitter i hagestua med varme på. Kaldt ute. Nå er det meldt varmere vær.
      God helg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  7. Hei Hanne-Lise

    Ja, ovenpå de fine dage lægger man ekstra meget mærke til det kølige vejr nu!
    Nydelig blomst på magnolien!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  8. Nydelige blomster hos deg. Hipp hurra til barnebarnet.
    Klem Christina

    SvarSlett
  9. Hei Hanne-Lise.
    Det høres ut som det ble enda kaldere dager hos deg enn det ble her.
    kjedelig å måtte ta planter ut og inn, men slik synes jeg det ofte er.
    Fint hos deg som vanlig.
    Glechoma er ny for meg, er det den du har hengende i verandakassen?

    Ha en fin dag.
    Hilsen Turid.

    SvarSlett