fredag 22. mai 2020

Stor overraskelse...

God fredagskveld.
For noen flotte dager vi har hatt denne uka. Varmt og godt. Endelig ble det godt å sitte ute.
I dag har det regnet i hele dag. Regnet trengte vi. Bare det ikke holder på for lenge.


Clematis montana "Grandiflora".
For en overraskelse. Denne plantet jeg for 6 år siden. Den står opp etter en stolpe ved hagestua. Der har den stått hvert år, grønn og fin. Jeg måtte se to ganger da det i år kom knopper på den. Moro.

Syringa josikaea- ungarsk syrin.
Nå blomstrer syrinene og gir en fantastisk duft nedover i hagen.


Storkonvall.
Mye rart som skjer i hagen i år. Flere planter står bare med blader. Det gjelder den lille konvallen. Også løytnantshjertene står bare med blader. De skulle blomstre på denne tiden. Lurer på om det har noe med den veldig våte høsten og vinteren vi hadde.
Clematis alpina plena.
Etterhvert håper jeg at disse clematisene skal slynge seg langs rekkverket.
Her er også clematis montana rubers.
Da håper vi at regnet letter litt til i morgen. Helt uvant å må være inne en hel dag.
Fruen har begynt å plante ut sommerblomster. Mesteparten av blomstene er i hvitt. Ingen bombe.
Ønsker dere en god helg.
Hanne-Lise.

14 kommentarer:

  1. Fine klematis som blomstrer hos deg nå, "Grandiflora" har jeg ikke sett før den var ny for meg. Syrenblomstringen gir god lukt i hagen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randine.
      Det tok noen år før grandiflora blomstret. Hadde tenkt å kvitte meg med den. Det var godt jeg ikke gjorde det.
      God helg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  2. Hei Hanne-Lise
    Så flott at den endelig kommer med blomster. Montana har jeg aldri prøvd å plante her, for de klarer seg ikke her. Men hvem vet, for med mildere klima så kan det kanskje gå en gang. Flotte syriner!
    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Klimaet blir mildere så du kan kanskje gi montana et forsøk.
      Syrinene er flotte og for en fantastisk duft de gir.
      God helg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  3. Hei Hanne-Lise

    Flotte hvide blomster - det er klare favoritter!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      De hvite blomstene er klare favoritter. Iallefall hos meg.
      God søndag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  4. Hei Hanne-Lise! Alltid deilig når det dukker opp overraskelser i hagen :-)) Mine løytnantshjerter har også hatt en tøff start på året, tror det var kulden vi overraskende fikk, kombinert med vind.. Men som du skriver, det er mye å glede seg over! Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Om vi ikke får glede av de i år kommer det en ny vår. Det har vært en kald vår her også.
      God søndag.
      Hanne-Lise.

      Slett
  5. God søndag morgen. Sådan en overraskelse gør det ekstra sjovt at pusle i haven. Montana troede jeg, der var en hårdfør klematis, men der er den åbenbart ikke ifølge Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie.
      Det er moro når sånne ting skjer. Og jeg som hadde tenkt å kvitte meg med clematisen.
      God helg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  6. Hei Hanne-Lise!
    Montane hadde vi to-tre år. Bar den inn og ut av kjelleren. Det likte den ikke noe særlig, så da ble det komposten. Vakker blomstring hos deg. det regnet som kom, trengte vi. Fortsatt god helg! Anne

    SvarSlett
  7. Hei Hanne-Lise.
    Nå er det bare å nyte synet og duften av syriner!!
    Ikke noe hagearbeid på et par dager her, men har fått vasket en side av huset.
    I morgen blir det utplanting av sommerblomster i krukker, og det blir nok stort sett i rød-toner her:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  8. Hei Hanne-Lise.
    Det er de flotteste overraskelsene når noe begynner plutselig å blomstre.
    Du har mange fine klematis nå. Rett før her også.
    Når syrinene blomstrer kommer sommerfølelsen min.
    .
    Ha en god start på ny uke og med planting av sommerblomster.Satser på en ny dag med snev av sommervarme også.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
  9. Hej Hanne-Lise!
    Så mycket fint, dina klematis är riktigt vackra. Får gå ut och se om mina syrener har börjat slå ut, men tror inte de har kommit så långt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett