søndag 4. september 2016

Min hagefilosofi.

Min interresse for hage fikk jeg inn med morsmelken.Mamma elsket blomster,og var min inspirasjon i oppveksten.Da jeg og min nåværende mann kjøpte denne plassen i 1995,likte vi plassen.Huset var lite,og med 3 av barna boende hjemme,var første prioritet å få mer plass.Dermed forsvant også litt av arealet på tomta.Tomten er på 600 kvadrat,og med en skråning på 12 m.Vi har 49 trappetrinn,så det sier litt.Jeg forlot en hage som jeg hadde opparbeidet men det gjorde meg ingen ting.Jeg så nå frem til og skulle begynne på nytt.
Det er klart at med full jobb mann,5barn,og etterhvert barnebarn,var ikke overskuddet alltid på topp når det gjaldt hagen.Vi overtok litt av et villniss,og nederste del av tomta var det ikke gjort noen ting.Sakte men sikkert begynte hagen å forandre seg.Første gang vi var i Anne Just sin hage i Hune ble vi helt overveldet.Kom hjem og endevendte hele hagen,og derfra har jeg grunntanken for min nåværende hagefilosofi.

Hagen ble delt inn i rom.Skråningen nedover ble delt inn i platåer,med hageganger og trapper og med belysning.Jeg var helt klar fra begynnelsen,at jeg skulle ha grønn basis.Basisen var gress,eføy,buskbom og hosta.Etterhvert ble det plantet tuja og bøkhekk.Disse plantene går som en rød tråd nedover i hagen.Vi vil at hagen skal være litt grønn om vinteren også.Platåene til å plante i er små,så det sier seg selv at vi må bruke potter,drøssevis av potter.For å få en helhet,er mesteparten av pottene i sort.

Anne Just sa.Opp,opp,opp.Det er så trist når folk går og kikker ned.Hvis de har noe å se når de kikker opp,kneiser de nakken,og alt blir mer positivt.Her i hagen har vi nå lagt flere pergolaer,alle i samme stil.Vegger,stolper og nedløpsrør fra takrenner blir brukt.Hvert platå har sin fargesone.Det irriterer meg grenseløst når jeg kjøper en plante som ikke har den fargen som var annonsert.Med en liten hage er det ikke så lett å sette den andre plasser.Jeg har de senere årene fått øynene opp for roser,og har nå ca 40 stk,og flere skal jeg nok finne plass til.

Etterhvert kom jacuzzi,hagestue og basseng,som vi er kjempe fornøyd med,og snart er nyttehagen i gang.Hagen begynner å sette seg som jeg sier,men en hage blir aldri ferdig.Hagen betyr mye for meg.For noen år siden måtte jeg slutte i arbeidslivet på grunn av helsa,og da betyr den enda mer.
Hanne-Lise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar