torsdag 8. juni 2017

Etter regnet.

God torsdagskveld. I dag har det vært overskyet med gløtt av sol. I går var himmelens sluser åpne, og en ny bølge venter i morgen. Regnet har ikke gjort mye skade, har tatt mine forhåndsregler, men litt har jeg klippet av både trær og stauder. I dag har jeg fått gjødslet alt av roser og det jeg har av clematis. Litt av en jobb. Det blir litt etterhvert. Utenom den ene rosen på Rhapsody, er ingen i nærheten enda. Ifjor hadde jeg hagevandring den 16 juni. Da stod de meste av rosene i flor. Det er nok senere i år på grunn av den kalde våren.


Stemorsblomster. De har stått ute siden mars og tåler en del.
Blomsterbenken er tom. Her står planter av frø og stiklinger. De blir stående under tak til regnværet i morgen er over.
Litt artig. Sola skinner på speilet, og gjenskinnet treffer planten. Her en Afrikas lilje.
Orientvalmue.
Enda noen blomster igjen.
Stormarikåpe snart i blomst.
Inngangen til hagen gjennom carporten.


Da har jeg funnet navnet på denne planten. Navnet er Euphorbia lathyris L-Carper spurge. Ute begynner det å skye over. Da er snart neste regnvær på gang. Ønsker dere en fin kveld.
Hanne-Lise.

10 kommentarer:

  1. Mye fint hos deg, og så grønt og frodig! Spennende Euphorbia, jeg har ikke denne, men to andre. Håper vi får den etterlengta sola i helga!

    SvarSlett
  2. Hei. Det er jo lov å håpe. Vi slipper å vanne. Et lyspunkt, og hagen er frodig av alt regnet. Men nå vil vi ha varme og sommer. Ikke bare en dag av og til. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Hei! Så hyggelig å få et glimt inn i hagen din :) Hilsen Lillian

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Koselig du synes det. Ønsker deg en fin kveld.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  4. Så fint og frodig det ser ut i hagen din, valmuen står rett og fin også! Her ligger den flat etter regnet. Men jeg har fått hevnet meg litt på skvallerkålen i dag :) Jeg har løpt ut mellom bygene og plukket en del, og laget skvallerkålpesto:) Den ble veldig god! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Pesto er godt, selv om den er av skvalderkål. Hm. Valmuen hadde jeg bundet opp, men glemte den hvite. Den ligger i bakken. Ønsker deg en fin kveld.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  5. Hei. Flotte blomster hos deg. Stormarikåpe er så fine.
    Ha en fin fredag.

    SvarSlett
  6. Hei. Enda finere er den når den står i full blomst. Ha det godt.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  7. Hei. Skjønner det har kommet mye regn til dere lenger sør. Da blir det mye å ta tak i etterpå. Men det ser da frodig ut iallefall:)
    Riktig god helg!

    SvarSlett
  8. Hei. Akkurat nå plasker det ned. Blir lei dette her. Ønsker deg en fin fredag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett