onsdag 6. september 2017

Skyggelilje og månestråle.

God onsdagskveld. Da har det bøtta ned i et døgn. Akkurat nå er det opphold med litt sol, før det skal begynne igjen i morgen. Det er høst.


Skyggelilje- Tricyrtis hirta. Jeg trodde at selve blomsten skulle være større, men det er det ikke hos meg. 
Fullt av små blomster.
Jeg plantet tre stk. Bare den ene som kommer.
Månestråle- Kirengeshoma palmata. 
I år står den flott. Ifjor ble den nesten oppspist av snegler. Ikke sett noen på den i år.
Den lyser opp i det grønne.
Når en skal fotografere kanner pleier de å være av sink. Fruen sine er sorte. Ønsker dere en fin kveld.
Hanne-Lise.

16 kommentarer:

  1. Hei Hanne-Lise. Flotte blomster hos deg. Det øser ned her også. Det er virkelig blitt høst, ja. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Det skal regne her i flere dager. Så høsten er kommet. Fin kveld til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  2. Skyggelilje er et meget kønnere navn end det danske tudselilje. Blomsterne er fine, men små, som du skriver. Til gengæld er de små knopper også dekorative.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie. Hvorfor det er så små blomster vet jeg ikke., men de er nydelige. Fin kveld til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  3. Hei. Nydelig skyggelilje! :) Månestråle var flott også. Ja, synd med alt regnet. Utrolig flaks at det var fint vær på hagevandringen hos meg på søndag. Nå har det regnet siden mandag. Ha en fin kveld! Hilsen Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisabeth. Koselig du synes det. Det er mer moro med fint vær når en har folk på besøk. Fin kveld til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  4. Hei Hanne-Lise

    Ja, Marie har ret skyggelilje er meget bedre end tudselilje:)

    Det er et rigtigt flot eksemplar du har!

    Ligenu styrter det ned her - vi får store regnmængder, Godt man sidder inde!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Koselig at du likte den. Nå vet jeg at den heter tudselilje på dansk. Det skal regne i flere dager her. Godt vi kan være inne. Fin kveld til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  5. Hej Hanne-Lise!
    En riktigt vacker skugglilja. Månestråle är fin har sett den på några andra bloggar också, härligt med växter som blommar sent. Hade en fin dag i trädgården igår, ingen sol men heller inget regn.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. Det er to planter som blomstrer sent når det ikke er så mye annet. Fin dag til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  6. Vakre blomster som blomstrer hos deg nå, Skyggelilje har jeg aldri sett før.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  7. Hei Randine. Skyggelilje er ny hos meg i år. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  8. Skyggeliljen er veldig fin, det er Månestråle også.
    Her regner det også og skal fortsette, men litt opphold i ettermiddag er vi blitt lovet.
    Nå forstår og aksepter jeg at høsten har begynt for alvor. Ønsker deg fine regnværsdager.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
  9. Hei Turid. Det blir mye regnværsdager fremover. Det er bare å kose seg inne. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  10. For en fin månestråle. Jeg plantet en i fjor, den er ikke så stor ennå, men jeg ser at det er noen knopper så jeg håper de rekker å åpne seg. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  11. Hei Ingeborg. Den stod lenge med knopper her. Jeg har mye som står med knopper her. Får håpe på fint vær fremover slik at de kan springe ut. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett