lørdag 7. oktober 2017

Mye å gjøre- også om høsten.

God lørdag. Dagen i dag begynte med regn, men etterhvert ble det klarvær og sol. I dag har fruen vært på Edens, og begynt å rydde. Jeg klarer ikke å vente med alt til våren, og så ser det litt mer ryddigere ut. Fin dagstemperatur, men om natta er det kaldt. Ikke lenge før det blir frost. Ble ikke ferdig, så jeg må nok ha en dag til.


Litt blomstring enda.

Ikke mye igjen av storprestekrage.
Noen nye løker blir det også her. Lilium Candidum.
Her har den begynt å spire.
Ifjor var det ingen av de hvite Allium som kom. Så på bloggene at det var flere som hadde samme problemet. Derfor har fruen kjøpt nye- Allium Mount Everest.
Tulipa- Green Triumphator. Har kjøpt noen liljer til som skal i det rosa og blå bedet. Det blir løkene for i år.
Hostaene er ferdig for i år. Bare å finne frem saksa.
Fullmåne over fjorden i går kveld. I morgen kommer flere av barn og barnebarn til middag. Da står det lam på menyen. Ønsker dere fortsatt god helg.
Hanne-Lise.

14 kommentarer:

  1. Hei Hanne-Lise

    Det lyder lækkert med lam:)
    Og du har da også blomstring endnu:)
    Og det tegner godt til næste år.
    Jeg har enkelte Allium der kommer år efter år, men især de store holder ikke længe for mig.

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Ja, jeg gleder meg til middag i morgen. Jeg har både blå og lilla allium som har kommet vært år. Hva som er spesielt med hvite vet jeg ikke. Fin lørdagskveld til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  2. Ja, jeg tænker også: Uhm, med lam :) Nyd dine gæster i morgen.

    jeg har faktisk heller ikke set min Allium Everest i år, nu jeg tænker over det.

    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Lam hører høsten til, og det er jo nydelig. Nå får vi håpe at det blomstrer hvite allium til neste år. Fin lørdagskveld til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  3. Hei Hanne-Lise. Flotte blomster du har fortsatt, og mye å glede seg til neste vår. Kos deg i morgen!
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Jeg skal kose meg . Det blir full fart. Er allerede i full gang med å planlegge neste vår. Fin kveld til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett
  4. Kjekt når været er så fint at en faktisk får gjort noe ute. Her har det også blitt jobbet. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Hei Ingeborg. Deilig å få gjort noe, og ikke minst sette seg ned med en kaffekopp i sola. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  6. Hej Hanne-Lise!
    Härligt att börja planera för våren, med nya lökar. Har inte beställt mycket i år, lite krokus och tulpaner.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  7. Hei Marika. Må ha noen nye hvert år. En fin søndag til deg også.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  8. Ja, nå er det ryddetid! Jeg hadde omtrent ikke blomstring på mine kirgisløker i fjor, litt bedre i år, tvitvi med dine nye hvite, Hanne-Lise!

    SvarSlett
  9. Hei Vigdis. Det ryddes og ryddes. Håper på en del blomstring til våren. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  10. Hei Hanne-Lise!
    Kan anbefale Allium Mount Everest ja! De står ikke så lenge som de lilla, men blir høye og fine.
    Jeg rydder ikke så veldig mye i selve hagen, men tar det som skal inn og litt av de store saudene som ikke er så gøy å ta igjen på våren.
    Jeg har hørt at mange insekter legger egg i plantestilkene, og at småfuglene finner disse som mat, samt frø som henger på utover vinteren.
    Lam er godt! Vi har spist endel fårikål og lammestek i noen dager/helger nå.
    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine. Jeg rydder en del. Her kan vi ha lite snø noen vinter. Da ser det litt ryddigere ut. Veldig godt med lam. Fin dag til deg.
      Hilsen Hanne-Lise.

      Slett