onsdag 1. august 2018

Hortensia.

God onsdagskveld.
Strålende sol i dag. Nå har vi hatt overskyet og litt regn noen dager, så godt med sol. I går hadde vi ekstremvær her. Fra stille og fint til kraftig regn, torden og storm på et blunk. Varte ca en halv time, og så roet det seg like fort. Det har jeg ikke opplevd før. Fruen satt med bøyd hode og holdt for ørene, så noen bilder fikk jeg ikke tatt. Hagen ser ut til å ha klart uværet ganske bra. Jeg har pådradd meg senebetennelse i høyre skulder. En liten stund fremover må jeg ta det litt med ro. Så da blir det ikke gjort mye hagearbeid. Hagen klarer seg, og vanning tar mannen seg av.


Hydrangea P. Limelight.Plantet den ifjor, og den har vokst mye på et år. 


Hydrangea macrophylla. Den står i potte. Håper jeg kan klare å beholde den til neste år. Etterhvert skifter den farge og nå er blomstene helt grønne.

En hortensia jeg har hatt i mange år. Ifjor klippet jeg den godt ned. Allikevel kom det en del blomster.
Er ikke sikker på navnet, men tror det er Annabelle. 
Til tross for at jeg har vannet de mye blir blomstene slik.
En til i potte. Den er hvit, og etterhvert ble den limegrønn. Ifjor plantet jeg tre stk. ute i bedene. Må nok vente før jeg får blomster på de. Innlegget har jeg for det meste lagt med venstre hånd. Ikke lett det her. Ha det godt.
Hanne-Lise.

8 kommentarer:

  1. Hei Hanne-Lise

    Flotte hortensia! Jeg liker også de veldig godt. Limelight vokser mye. God bedring med skulderen.
    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Med skuldra går det nok bedre, bare jeg tar det med ro. Takk for omtanken.
      Ha det godt.
      Hanne-Lise.

      Slett
  2. Hortensia er flotte blomster de.
    Jeg har ikke fått mine planter ute igjen, så nå skal jeg ha noen i potter og ta omvinteren.
    Jeg har plantet et par syrinhortensia, opplever at de er lettere å få til.
    Ha fortsatt fin uke Hanne-Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid.
      Limelight er nok lettere å få til ute. De 2 som står i potte kommer jeg til å ta inn, ikke plante de ut.
      En fortsatt fin uke til deg også.
      Hanne-Lise.

      Slett
  3. Hei Hanne-Lise

    Hortensia giver så meget igen og kræver ikke meget - sympatiske planter:)
    God bedring med skulderen!

    Ha en dejlig torsdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Liker hortensia godt. Skulle gjerne hatt plass til flere. Takk for omtanken.
      Fin dag til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  4. Hej Hanne-Lise!
    Har några i krukor men de ser inte ut att trivas, har tänkt mig några Syrenhortensior ute i trädgården, de ser ut att trivas hos grannarna. Din Limelight är fin. Vi har också varmt väder, det har kommit regn i natt, helt perfekt.
    Krya på dig och ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Syrinhortensia lyser opp i bedet, og så blomstrer den lenge. Tåke til morgenen i dag, men sola skal komme. Må fremdeles vanne.
      Fin dag til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett