lørdag 11. september 2021

Favoritten- og litt til.

God lørdag.

Ute er det overskyet med litt regn i luften. Det er ikke mye det regner. Vi hadde trengt så mye mer. Her er det tørt, veldig tørt , og med vanningsrestreksjoner så håpet fruen at vi skulle få mer. Det merkes i hagen. Noe er vissent og blir klipt ned. Enten for tørt eller det regner for mye. Kanskje det kunne være litt imellom.



                       Fruen har ca 40 forskjellige roser i hennes lille hage. Er veldig glad i roser. Noen setter jeg mer pris på enn andre. Og her er favoritten. Rosen Nostalgie. Har hatt den i flere år og falt pladask første gang jeg så den. Det har vært noen år hvor den ikke har blomstret, men er en frisk og frodig rose. Den blomstrer senere enn flere av de andre rosene. Iallefall her hos fruen.



 
Her gjør "James" rent i bassenget. Jeg kan ikke huske at vi har brukt bassenget så mye som i år. Vemodig å tenke på at det er snart slutt for i år. Nå er det meldt fint vær til uka så da blir det bading litt til.

 

Er så glad for disse benkene som vi har stående rundt omkring.




En liten fontene som dette går fint an.


Denne stemorsblomsten har jeg ikke plantet her. Den kommer igjen år etter år. Så heretter skal jeg plante de ut i hagen de blomstene som blir kjøpt på våren. Verdt et forsøk. Til nå har jeg bare kastet de om høsten.


Den hvite lavendelen har blitt klippet ned og blomstrer nå igjen.


Sommerfuglbusk- Adoish blue. Den hvite forsvant i vinter.


Alle som er her på besøk bemerker surfinaene som henger i kassene på rekkverket ved bassenget. Annenhver dag knipes de visne blomstene av og de får godt med gjødsel.
Er nok ekstra fin i år på grunn av det fine været vi har hatt.
Ha det godt og ta vare på hverandre.
Hanne-Lise.
 

 

 

 

 

 


 


 

6 kommentarer:

  1. Hei Hanne-Lise
    Nostalgirosen er virkelig fin, men den har jeg aldri sett i salg rundt her. Det har vært en fin sesong for bading i år, men nå går det mot høst. Det er fryktelig tørt her også, og bjørkene mister bladene, for så tørt er det.
    Det har i dag kommet 1,6 mm med regn, og det har ikke gjort bakken våt en gang :(
    Vi får håpe at det snart kommer noe mer
    God helg.

    SvarSlett
  2. Nostalgi har en specielt fin blomst, men vores plante begyndte at mistrives og endte med at blive kasseret.

    SvarSlett
  3. Jeg har før lagt mærke til Nostalgie i kataloger og rosenbøger, men har den ikke selv. Den er smuk.
    Der ser så skønt ud hos dig, og dejligt at I har brugt bassinet flittigt i år.

    SvarSlett
  4. Her fikk vi faktisk litt regn i går og det var bra for alt var knusktørt, men i dag blåser det og da tørker det ut igjen. Har fått jobbet litt i hagen til tross for vinden. Surfinaene dine er virkelig fine, mine ser slitne ut til tross for at jeg har prøvd å knipe visne blomster. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Hei! Så fin septemberhage. Jeg tror vi innlemmer september til en sommermåned. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. Stedmorblomsterne er smukke, og så er det en fordel, at de kan klippes ned flere gange i løbet af sæsonen, og hver gang komme igen med en fin blomstring. Jeg kan ikke finde ud af, hvornår stedmorblomsterne er enårige, og hvornår de er flerårige. Men både de enårige og de flerårige kan vel så sig selv.
    Der er en fin blomstring i altankasserne på rækværket.

    Hilsen Elna

    SvarSlett