tirsdag 30. mai 2017

Noen som vet navnet?

God tirsdagskveld. Etter regn i natt og morgentimene klarnet det opp og ble et nydelig vær. Vi skal visst regne bort i pinsehelgen, men det får vi ta når det kommer. I dag har fruen sittet på terrassen og tatt det helt med ro. Må det noen ganger når kroppen ikke henger helt med. Elsker å løse kryssord, så jeg kjeder meg ikke. Helt oppe ved gata står et tre som stod her da vi flyttet inn. Hver mai blomstrer det. Det kan bli flere meter høyt. Det blir klipt av og til på grunn av ledningene som går over. Det gjør E-verket. En nydelig rosa farge. Passer ikke helt inn i fargene, men det får stå. Vet noen navnet?





Dette treet vet jeg navnet på. Judastre-Cercis siliqua strum. Dette er knopper eller blomster før bladene kommer.
Treet er nå flyttet opp ved carporten. Det er oppstrammet og har mørke blader. Veldig dekorativt. Navnet Judastre kommer fra myten om at Judas Iskariot hengte seg i dette treet, og at treet derfor rødmer av skam. Bildet er fra ifjor. Ønsker dere fortsatt en fin kveld.
Hanne-Lise.

4 kommentarer:

  1. Hei. Jeg tror at treet ditt er en rosehagtorn. Nydelige blomster.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Hei. Takk for tipset. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Ja, jeg syns også det var noe kjent ved den, for der jeg bodde før stod det en stor Hagtorn i en gammel hage. Så jeg tror Marit har helt rett. Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  4. Hei. Det som er det fine med bloggland, er at hvis du lurer på noe er det noen som vet svaret. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett