tirsdag 20. februar 2018

Gult i hagen.

God tirsdagskveld. I dag har det vært snø i lufta, vind og surt ute. Nå skal vi få et par fine dager før kulden kommer. Sånt sett er det bra for plantene at det ligger snø. I kveld blir innlegget om gule stauder. Fargen gul gir meg energi og jeg blir i godt humør. En farge som blir lite brukt. Det gule bedet er oppe ved gata sammen med rødt. Så her slår jeg et slag for den gule fargen. Fargen symboliserer blant annet visdom, glede og lykke. Gult er også påskens farge, men hvorfor ikke bruke den mer hele året.


Månestråle- Kirengeshoma palmata.
Også her.
Nikkefredløs- Lysimachia cil. "Fire craker."
Reinfann- Tanacetum vulgare.
Askenøkkeltunge- Ligularia przewalskii.
Fennikel- Foeniculum vulgare.
Tusenstråle- Telekia speciosa.
Kongslys- Verbascum thapsus L.
Fredløs- Lysimachia vulgaris.
Praktryllik- Achillea "Anthea".
Krypfredløs.
Stormarikåpe- Alchemilla mollis.
Vårkål.
Potentilla megalantha. Har ikke tatt med liljer siden jeg har vist de før.
Fortsatt god kveld.
Hanne-Lise.

9 kommentarer:

  1. Hej Hanne-Lise!
    Gult lyser upp fint i rabatterna, har inte många gula växter själv, men det blev några nya ljust gula växter förra året, en prästkrage och solhatt. På våren kommer gulsippan och primulan och så några narcisser. Men det dröjer ett litet tag till.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      Jeg kommer til å anskaffe meg flere gule vekster. Primula har jeg ikke hatt hell med. Den har ikke kommet året etter. Ha det godt.
      Hanne-Lise.

      Slett
  2. Hei Hanne-Lise

    Mange har meget imod den gule farve, jeg er egentlig glad for alle farver, og især da på denne årstid hvor alt der vokser er populært:)
    Kirengeshoma palmata tror jeg endda bliver et hit fremover i vore haver!

    Ha en dejlig onsdag

    SvarSlett
  3. Hei Karsten.
    Månestrålen er nydelig. Den er kanskje ikke så vanlig. Min plante har jeg hatt noen år. En flott onsdag til deg også.
    hanne-Lise.

    SvarSlett
  4. Hei Hanne-Lise. Ja, det finnes mange fine gule blomster. Jeg liker best de lysegule, og månestråle er helt nydelig.
    Ha en fin onsdag.

    SvarSlett
  5. Hei Marit.
    Månestråle har jeg hatt noen år. En plante litt utenom det vanlige. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  6. Den gule farve kan godt virke overvældende her, hvor blomsterne kommer på rad og række, men ude i haven er jeg rigtig glad for den allesammen.

    SvarSlett
  7. Den gule farve kan godt være lidt overvældende, her hvor blomsterne kommer på rad og række, men ude i haven er jeg glad for dem allesammen.

    SvarSlett
  8. Hei Marie.
    De gule står sammen med rødt og mye grønt. så da blir de ikke så dominerende. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett