søndag 18. februar 2018

Rosa i hagen.

God søndag. Her er det mildvær. Det drypper og raser fra takene. Men det vil ikke vare lenge. Det er meldt kaldere vær og mer snø frem mot neste helg. Så vårtegn som jeg har sett rundt på bloggene finnes ikke her enda. Fargen rosa finnes også i hagen. Ikke så mye plass til å plante rosa har jeg. Er veldig nøye på sonene mine. Når en trekker fra roser, liljer og grønne planter, er det ikke mye plass igjen. Rosa omfatter fargenyanser fra lys rød til lilla. Rosa kan lages ved å blande rød og hvit maling. Da jentene var små var det mye rosa her i huset. Nå er de voksne og flyttet ut. Fruen har aldri vært glad i rosa, men ute i hagen går den fint an.


Duehode- Chelone obliqua.
Nedover hagegangen. Ikke så mye plass å plante rosa. Her er også blått.

Floks. Har ikke navn på den.
Astilbe- arendsii x jap- silvery pink.
Løytnantshjerte-Lampero caprios Spectabilis.
Pergolaen inn mot terrassen. Her er det også rosa som gjelder.
Aubrieta hybrid- Ida.
Geranium endressii.
Trepeon. Navnet har jeg ikke.
Bergblom.
Peon.
Småhjerte- Dicentra formosa "King of hearts".
Geranium. Tror det er geranium cin ballerina.
Krypslør- Grypsopila rep. "Rosa schønheit". Her er noen av de rosa staudene i hagen. Ønsker dere en god søndag.
Hanne-Lise.

12 kommentarer:

  1. Rosa rummer mange forskellige nuancer, som du skriver, og der eksisterer utroligt mange flotte rosa blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie.
      Det er veldig mye flott, men en kan ikke få alt heller. God kveld til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  2. Høres it som du har samme vær som oss. Her drypper det av tak og trær, men vi venter på kalde grader og påfyll av litt snø.
    Vårtegnene mine er inne i huset.
    Veldig mange fine rosa blomster hos deg.
    tror du har mange flere planter enn meg - på et mye mindre areale.
    Ha en fin søndags kveld.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid.
      Vi må nok vente en stund til på at snøen skal forsvinne. Det er ikke mye vårtegn ute nei. God kveld til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  3. Hej Hanne-Lise

    Ja, når man tager lilla med så er der nok en overvægt af rosa i de fleste haver?
    Ren pink er måske ikke lige mig. Men jeg er glad for de hvor det bliver brudt noget, som feks linierne i de Geranium du viser!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
  4. Hei Karsten.
    Jeg er ikke heller så glad i rosa. Men her i dette bedet syns jeg de få jeg har går godt sammen med blått og lys lilla. En god ny uke til deg også.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  5. Hei Hanne-Lise. Jeg er veldig glad i rosa, men også i andre farger som harmonerer. Farger er morsomt synes jeg.
    Ha en ny fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Rosa er fin sammen med blått og lilla synes jeg. Man må ha litt farge på tilværelsen. Fin dag til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
  6. Hej Hanne-Lise!
    Hos mig finns det mycket rosa, och då främst den fina pionen Sarah. Men nu är det bara vitt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  7. Hei Marika.
    Lengter så til det skal begynne å spire og gro. Alt er hvitt her også. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  8. Hvor er det en smuk havegang. Planterne langs gangen står så frodige, og der er skabt en meget hyggelig stemning.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  9. Hei Elna. Koselig du synes det. Fin uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett