mandag 14. juni 2021

Som det vokser og gror...

 God mandag.

Det regner ikke ute, det plasker ned. Styrtregnet er ikke bra. Det er nok noe som blir liggende flatt. Det reiser seg nok igjen. Regnet trengte vi. Etter dager med sol og veldig vind var det fryktelig tørt. Utover dagen skal det lette og solen skal titte frem. Slipper iallefall å vanne i dag.



Som det vokser og gror. Med varme og litt regn imellom har det eksplodert i hagen. Bedet opp ved gata som jeg kaller for woodlandet har tatt helt av. Skal være litt villniss her, men litt system må fruen ha. Det er også bedet en ser når en går gjennom carporten. Så da var det frem med saksen og begynne å tynne litt ut. Den røde busken her er purpur gyvel-purpureus.


Peoner snart i blomst.


Bronseblad-Rodgersia podophylla.


Den første rosen i år. Gold Marie. Etter flere år med mye roseblomstring blir det ikke mye roser i år. Kommer tilbake til dette senere.


Og den første dagliljen.



 Hagetorn. Den blir et stort tre og er flott når den står i blomst. Bak ser dere en vissen gren av eføy. Nedover i hagen er eføy grunnpilaren i hagen. I år som så mye annet har flere av de gått.


Fruen pustet lettet ut. Jeg trodde også at Judastreet hadde gått. Nå begynner det å komme blader. Da er det liv.


 Hosta på rad og rekke. De har klart seg bra gjennom vinteren.


Bregne.


Stormarikåpe- Alchilla mollis snart i blomst.


På benken ved inngangsdøren står urner med Betulia.


På lørdag kom et av barnebarna med blomster til ho mor. Da jeg nå er fullvaksinert kunne jeg gi han en skikkelig god klem. Som jeg har savnet å kunne gi barnebarna det. Nå venter fruen på at regnet skal gi seg. Ifølge yr skal vi få sol kl 15. Det håper vi på.
Ha det godt og ta vare på hverandre.
Hanne-Lise. 

 

 


 

 

 

 

 

5 kommentarer:

  1. Hei Hanne-Lise

    Det regner kraftig her også. Vind har skadet mange av akeleiene her. Jeg har moen inntil veggen, og de lå helt flatt på lørdag. Flott rosehagtorn.
    Gratulerer som fullvaksinert. Vi får første vaksine på torsdag.
    Ha det godt.

    SvarSlett
  2. Hei Hanne-Lise.
    Det har styrtet ned, og blåst kraftig her også idag, så det er endel planter som har lagt seg. Men egentlig litt deilig med en dag inne.
    Rosehagtornen er vakker, og Hosta er noen trofaste planter:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  3. Hei!
    Ja, i dag regna det, så jeg fikk endelig tid til å titte på blogger. Leit med planter som stranter og blir borte, men sånn er hagelivet. Ha en fin uke!
    /Irene

    SvarSlett
  4. Purpur Gyvelen var stor og flott busk, Rosehagtornen også. Jeg har en liten Hagtornhekk og den er noe herk. Litt regn gjør bra i hagen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Tillykke med både regnen og vaccinen!
    Jeg synes det ser godt ud hos dig, og haven er grøn og frodig. En enkelt dag inde mens regnen trommer på taget - det kunne vi godt bruge her, men nu kommer varmen for alvor:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett