torsdag 6. april 2017

Nyervervelser.

Våren er her. Akkurat nå kjennes det ikke sånn ut. Det er 7 grader og vind. Den vinden er kald. Nå er det meldt bedre vær mot helgen, så vi får håpe på noen fine dager. Fruen har vært og handlet igjen. Jeg visste hva jeg skulle ha. Men som alltid kommer du hjem med litt ekstra. Noen som kjenner seg igjen? Mannen lurer på hvor jeg skal plassere ting, Men det er aldri noe problem. Jeg har flyttet litt rundt. Da måtte fruen selvsagt plante ting hvor det ble litt tomt.



Palmetre- Chamaerops humilis. Den kan bli opptil3-3,5 meter. Bladene kan vaiere fra olivengrønn til sterk blå. Sent på våren får den sterkt duftende hannblomster. Tåler ned til -10, men det er nok lurt å pakke den inn om vinteren.
Hydrangea mac. "Masja - hortensia. Blir ca 1 m høy.
 


Hydrangea mac. "Red Ball.

Asplenium Scolopendrium- Hjortetunge. Vintergrønn bregne.
Syrinhortensia "Limelight".
Den skal plantes i en høy potte ved bassenget. Fruen kom hjem med mere. Det tar vi en annen gang. Ønsker dere en fin kveld.
Hanne-Lise.

7 kommentarer:

  1. Å, så mye fint du har tatt med deg hjem! Nå ble jeg virkelig inspirert til å dra på handletur:) Ha fine hagedager fremover!

    SvarSlett
  2. Hei. det er godt jeg kan inspirere deg . Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Hei. Ja, sånn er det bare, og det er sjelden at en bare kommer hjem med det en har tenkt ;)
    Flotte planter du har kjøpt.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Hei. Som du sier, sånn er det bare. Gleder meg til tingene begynner å vokse. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  5. Hehe, det lurer mannen min på også. Men han samler på bøker, og de tar plass året rundt, inne,)
    Mye flott du kom hjem med. Sånn er det å være glad i planer:)
    Her er det 3 pluss og regn i dag, så det er for kaldt til å være ute i hagen.
    Riktig god påske:-)

    SvarSlett
  6. Hei. Det er flere grader her, men kald vind. Håper den snart gir seg. En fin påske til deg også.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  7. Hei. Du burde prøve Trachycarpus Fortunei - det er den mest herdige palmen som finnes. Viftepalme den også. Blir stor og høy (iallefall i varmere strøk). Jeg har en sånn, men jeg må ha den inne om vinteren. Den står ute hele sommeren og fixer det her hvor jeg bor! Bare et tips.
    Lena

    SvarSlett